Varför gör jag operation dagsverke?

Jag var på operation dagsverkeskonferens i slutet av Mars med Hanne från min skola. Jag ångrar inte en minut att jag åkte för jag lärde mig en massa saker och lärde känna så himla kul folk! När jag var där fick vi diskutera och debutera för vad man ville att pengarna skulle gå till nästa år och till slut röstade vi om det. Vi gjorde en massa mer men de mesta av tiden gick åt det. Det finns så många ställen runt om i världen som lever så orättvist så att när vi hjälper dessa ungdomar under en dag är det egentligen ingeting för oss eller för världen men för de som vi hjälper betyder det mycket.

Detta året går pengarna till Sudan, till tjejer som inte får gå ut skolan klart för de gifter sig och skaffar barn redan som 14, 15 år. Pengarna går till dem så att de ska lära sig och sprida kunskap om att de inte behöver gifta sig, att de måste stå imot deras gamla tradetioner som går ut på att tjejen stannar hemma redan som ung medans mannen arbetar. Pengarna kommer gå till så mycket mer men till störst del att försöka bryta på gamla tradetioner som vårdar ont.

Tänk om din första dejt var din sista? kan man ens tänka sig in i den sitvationen? Att första dejten du hade, med den killen/tjejen ska du gifta dig med för det tvingar dina föräldrar dig till? I Sudan är det så i många fall att man inte får dejta en kille för om man gör det kan man bli tvungen att gifta sig med den, om föräldrarna kommer på en så att säga annars är det skamligt. Detta och mkt mer fick vi på tånga lyssna på förra veckan när en från operation dagsverke kom och föreläste. Jag vill arbeta in pengar till detta för jag vill göra världen mer rättvis och jag hoppas att fler tänker som jag.

Love, s.


Allt härligt folk från konferensen!

Kommentarer
Postat av: Max ;d

förövrigt tjänade jag 112 kr och 50 öre idag! ;d



fan vad jag är aktiv på din blogg :d

2010-05-27 @ 01:20:29
URL: http://MaxiiZ.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0